Thursday, February 2, 2012

Retro Movie: Dari Jemapoh Ke Manchestee!

Smlm aku balik ke umah mak aku..dan waktu nak solat, aku masuk ke dalam 'bekas' bilik aku untuk bersolat..Selesai je solat, aku tinjau2 sekeliling sambil mengimbau kembali nostalgia lama, dan aku terjumpa kaset soundtrack filem 'Dari Jemapoh Ke Manchester'!

Lantas otak aku membawa ke filem tersebut, yang bagi aku sangat-sangat rare sekarang ni!!

Ok, filem Dari Jemapoh Ke Manchester ni, bagi mereka yang tak tau..adalah merupakan filem indie yang low budget, tapi superd arahan Hishamuddin Rais sekitar 1998 kalo tak silap!

Namun filem ini hanya ditayangkan kepada umum pada tahun 2001! Sebabnya, filem ini quite kontroversi jugaklah sbb pengarahnya tu seorang yang boleh dikira banyak membangkang! Hahhaa..and no wonder citer ni pun penuh dengan kritikan sosial, secara direct ataupun indirect! Aku ngan geng aku sempatla tengok wayang citer ni..

Pelakon yang digunakan oleh Hishamuddin Rais pun semuanya rare, jenis muka2 yang tak pernah nampak dalam mana2 citer pun! Lagu2 soundtracknya juga adalah lagu2 dari kumpulan Indie yang banyak mewarnai scene underground music waktu tu seperti Carburator Dung!!

Berikut adalah sinopsisnya yang aku petik dari wayangmalaysia.wordpress.com:
Filem yang berlatarkan zaman 70-an ini mengisahkan dua anak muda Yadi dan Mafiz dari sebuah kampung di Jemapoh, Negeri Sembilan dalam perjalanan ke England untuk mencapai hasrat masing-masing. 
Yadi ingin ke Manchester untuk melihat bintang bola sepak kesayangannya George Best sementara Mafiz ingin mencari ayahnya seorang kelasi yang dikatakan berada di Liverpool. 
Dalam perjalanan itu, banyak halangan pahit manis yang terpaksa ditempuhi. Mereka bertemu dengan beberapa watak seperti penyanyi mencari kekasih dan gadis yang lari daripada perangkap bapa ayam.

Bagi aku, filem ini mmg satu khazanah dalam industri perfileman tanahair yang ternilai! Memang tak jumpa da VCD dia ni..kalo nak tengok pun, kena tgk kat youtube..Nah, kalao korg sanggup tunggu loading silakan..jika tidak, tekan je kat video tu dan dia akan link terus ke youtube ikut part..SOPA? Cuihhhh!!!


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...